På gång i Matparken

Skördetid

Posted in Okategoriserat by Matparken on 11 augusti, 2012

Det är vackert nu, på åkern i Matparken och i hela Gottsundagipen. Sensommaren är odlarens belöning. Lök, sockerärtor, bönor, sallat, mangold, potatis… Varje år så tvivlar jag lite på att det alls kommer att gro. Fröna är ju så små och leran så hård, grov och kall. Varje år tror jag samtidigt också att jag kan det här med odling för nu vet jag när löken ska sättas och bönorna sås. Och varje år låter jag mig överraskas när det inte blev som vi tänkt oss. Morötterna tog sig långsamt i år. Våren var kall och allt regnande gör att det bildas en skorpa på jordens yta och de små små morötterna får svårt att ta sig igenom. Förra året var det torkan som ställde till det. Det tar tid att lära känna en ny plats, en ny jord, med andra egenskaper än där man var förut. Och jorden förändras, för varje år tycks den bli lite vänligare, spaden går ner lite lättare.

Detta bildspel kräver JavaScript.

I år är vi sex grupper som odlar i Matparken, två kollektivlotter, två studiecirklar, seniorerna från träffpunkten Treklangen och ett gäng från RFSL. Grupperna är olika stora och vi odlar olika mycket. Förutom grönsakerna på åkern har vi örter, lökväxter och blommor i trädgårdarna mitt emot åkern. Här finns också många, fina trädgårdsväxter från förr då det fanns sommarstugor här och ett alldeles färskt växthus med tomater, gurka, paprika och aubergine.

Jag är glad att jag inte är beroende av mina egna grönsaker för att överleva, att Gottsunda Centrum ligger fem minuter bort, om det skulle skita sig med morötterna som inte tar sig upp genom lerskorpan. Fast jag önskar att matproduktionen såg annorlunda ut, på många sätt. Hela jordbruket är beroende av ändliga resurser som olja och fosfor. Sveriges gårdar blir allt större och bonden allt ensammare. På åkermarken odlas främst foder till kött- och mjölkproduktion. Allt mer av vår mat importeras och odlas under förhållanden som vi har väldigt liten insyn i. Nettoimporten av kött, ägg och mejeriprodukter är ungefär tre gånger större idag är för tio år sedan. En och annan lantbrukare går mot strömmen, odlar i liten skala och överlever genom att sälja kött och grönsaker direkt till konsument, utan köpcentret som mellanhand. Andelen ekologisk mat i affärerna ökar men den stora skutan går åt fel håll – om det nu är en hållbar livsmedelsproduktion som vi vill uppnå.

Det är lätt att glömma bort allt det där i grönsakslandet bland vallmo, delikata bönor och höga tistlar. Nu när potatisen kryllar i jorden och jag återigen förstår hur smakrik maten egentligen kan vara. Vi odlar, äter och firar skörden med våra vänner så som människor har gjort i alla tider. Den 1 september är ni välkomna att fira med oss. Från kl 14 i Matparken. Det blir tipspromenad, grönsaksförsäljning, sinnesvandring och knytisfest. Allt i samarbete med föreningen Den Goda Jorden som jobbar för åkermarkens bevarande. Stöd dem gärna!

Ylva

Kommentera

