BLOOOD

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jag har en kompis som vill lära sig slakta, så hon har hängt en del med erfarna slaktare här i Uppsalatrakten för att lära sig slakta djur…. Idag hjälpte hon till när det slaktades lamm, hon tar reda på en massa saker från de slaktade djuren för att äta, så lite som möjligt till spillo du vet… jag blev inspirerad och accepterade lever och hjärta från lamm, grillat lammhjärta ska enligt min kompis vara en delikatess. Upplät oxå massa plats i min stora frys till diverse slakteriavfall som ska stå på min väns meny under hösten, jag ska bli bjuden på blodpannkaka såsmåningom….

Så förutom burkar med bloooood i min frys (burken inte fylld ändå upp till kanten, vätska expanderar ju när det fryser och då sprängs burken… ) finns där några lammlevrar och hjärtan, och ett par lammtestiklar:)

Det passar med bloood och död tema såhär i halloween och alla helgona-tider. Hösten är en tid för slakt, död, slutskörd, avslut… efterbehandling, inläggningar, ta hand om säsongens skörd, alla rotfrukter och lammets hjärta och blod… och en tid för plöjning, förra veckan var traktorn här och tog hand om höstens jordbearbetning av våra tunga leror.

Sensommaren var gurkornas tid, vi hade flera sorters gurka, de kom så rikligt hela sommaren och var såå goda…. Jag åt underbara färskgurkor hela säsongen, och la in lite i omgångar. Det var buslätt, och supergott har det blivit! På balkongen har jag ett lager morot, vitkål, potatis, rödbetor, jordärtskockor, lite andra rotisar, lök & t.o.m. purjolök i en plastpåse, med jordklumpen kvar…. Har färskt och inlagt så jag står mig några månader iallafall:) På färska grönsaker alltså, lets get that right, för resten av mina livsmedel är jag lika beroende av mataffären som alla andra…

Ha en skön Alla Helgona/Marina

Delta i diskussionen

3 kommentarer

  1. Tänkte bara nämna att jag blir klart illa berörd av det här. Hade tänkt engagera mig i matparken nu till våren (jag bor i Gottsunda, går en KY-utblildning i odling på Säbyholm just nu och är intresserad av lokal matförsörjning, lokala demokratiprojekt och urban odling), men då man möts av skålar med blod från en varelse som dödats för njutnings skull och påståenden om att det passar med död just nu på bloggen blir jag äcklad och avskräckt. Det påstås i texten att det är ”så lite som möjligt till spillo”, men alla som har grundläggande koll på matsituationen bör ha kunskap om att djuruppfödning i sig är ett slöseri på mark och mat.

    Det är synd att ni gör ansträngningar för att få veganer (och säkert ovo-lakto-vegetarianer med) att känna sig exkluderade ur projektet redan innan de hunnit gå med. Vill ni att folk ska vara med kanske ni ska inse att gottsundabor inte är en homogen grupp.

    Det hade varit kul att vara med, men er okänslighet är främmande för mig och er blogg får mig numera spyfärdig.

    1. Hej Oskar,

      jag håller med dig om att den storskaliga djurindustrin är oetisk och resusrslösande, men det är inte riktigt ”mainstream” köttindustrin som jag pratar om här. Kompisen som jag hänvisar till har sökt upp kunniga slaktare som utför slakt ute på gården, småskaligt och så humant som det möjligt kan utföras. Just får och lamm är, iallafall när de får gå ute och beta och inte föds upp på importerat djurfoder, ett miljövänligt kött, och det är väl bra att ta rätt på så många ätliga delar som möjligt, om man nu ändå har valt att konsumera det köttet? Jag är själv en väldigt medveten konsument, och väljer bort mycket, men äter endel kött, tex köper jag lamm från en Krav-uppfödare här utanför Uppsala som har en småskalig produktion och djuren har stor frihet och är ute stor del av året.

      Jag påstår verkligen inte att någon varelse dödas för njutningens skull, och jag förstår att du blir illa berörd av blodet och den lättsamma tonen i inlägget, men förväxla det inte med okänslighet. Mitt engagemang i Matparken grundar sig i förtvivlan, oro och ångest över hur världen ser ut, att mat, som är ett grundläggande behov och inte nåt som går att välja bort (medans det går att välja bort tex flygresor och annan milö-och klimat förstörande konsumtion) har sån stor påverkan på miljö och klimat. Att vi är så beroende av en livsmedelsindustri som fortsätter att suga ut resurser från Syd, som bygger på global handel där mäktiga aktörer har kontroll över hela kedjan från jord till bord, att äta sig mätt bidrar till miljöförstöring och CO2 utsläpp om du inte anstränger dig och medvetandegör dig om vilka matvanor som är minst skadliga.

      Inte heller tror jag att Gottsundabor är en homogen grupp:)! Vårat lilla gäng, där några bor i Gottsunda och några i andra delar av stan, är ett brokigt gäng och alla har sin anledning att vara med, där intresse för mat, odling och miljö + det sociala sammanhanget är de gemensamma nämnarna skulle jag säga. Det finns både vegetarianer och blandkostare med (ingen vegan tror jag). Det är synd att du känner dig exkluderad. Jag hoppas att Matparken ska fortsätta vara en plats dit alla kan känna sig välkomna, man måste inte ha samma intressen och värderingar som nån annan, man måste få utrycka sig och reagera fritt, precis som du gjorde nu Oskar.
      Allt gott
      /Marina

  2. Jag tillhör inte någon grupp och är inte direkt känslig, men jag måste hålla med Oskar.

    Jag kom in på denna bloggen genom en artikel Riksbyggen har på sin hemsida, och väntade mig inte att få se ett inlägg som detta. Det är smaklöst i detta sammanhang och hör kanske bättre hemma på en kock- eller jaktblogg där man som besökare i alla fall är någorlunda mentalt förberedd.

    Oansvarigt Marina.

Lämna en kommentar